Error: SQLSTATE[HY000]: General error: 1194 Table 'unique_tracker' is marked as crashed and should be repaired أشهر 35 مقولة فى السينما المصرية لا تنسى | Orrec

أشهر 35 مقولة فى السينما المصرية لا تنسى

تمرالسنوات ويتم انتاج الكثير من الأفلام التي تصل الى المئات وفي هذه الأفلام تشاهد وتسمع جمل خالدة في مواقف معينة فتظل في ذاكرة من يشاهدها لأعوام وأعوام، فكل متابع لعالم الفن جملة يشعر انها تمثله وأنها تخص حالته فيحتفظ بالعبارات المحببة له فى ذاكرته وتظل باقيه في أذنيه تتردد في وعيه. وهناك عابرات خالدة تتذكرها كلما مر حدث معين فتعيش معاك اللحظة وتعبر عنها. بعض تلك الكلمات عميق المغزى والآخر فقط يجعلك تبتسم وبعضها تافه. وترى رواد مواقع التواصل الاجتماعى يقومون بترديد بعض الجمل الشهيرة فى السينما منها الدرامي والكوميدي من أفلام قديمة أو جديدة ويقومون بنشرها على صفحاتهم الخاصة. فالسينما جزء من وجداننا العام فى مصر ولها دور كبير في ثقافة ووعي المصريين والعرب أيضا، وفي هذا المقال سوف نعرض أبرز الجمل المؤثرة التي ذكرت فى السينما المصرية وتتردد حتى الآن.
أشهر 35 مقولة فى السينما المصرية لا تنسى

1- "عشان بختى أنا.. بتاع الكلب يلبس باشا، والباشا يلبس لى جناينى" قالها نجيب الريحانى فى فيلم غزل البنات الذي انتج عام 1949.

2- "الحكومة مالهاش دراع عشان تتلوي منه".. قالها كمال الشناوي في فيلم الارهاب والكباب عام 1992.

3- "يا آبا انت راجل أعمى" قالها شريف منير لمحمود عبد العزيز عند قامه بدور الشيخ حسنى الكفيف فى فيلم الكيت كات عام 1985، وكان رد محمود عبد العزيز عليه "أنا أشوف أحسن منك فى النور وفى الضلمة كمان".

4- "مشكلة ابويا انه مش قادر يصدق انه اعمى" يقولها شريف منير في فيلم الكيت كات.

5- “احنا في زمن المسخ".. عادل إمام في فيلم عمارة يعقوبيان عام 2006.
أشهر 35 مقولة فى السينما المصرية لا تنسى

6- مقولة أخرى لعادل امام في نفس الفيلم عمارة يعقوبيان "أنا عملت كُل حاجه غلط بس ما أذيتش حد إلا نفسى".

7- "كلنا فاسدون لا استثني احدا حتى بالصمت العاجز".. أحمد زكي في فيلم ضد الحكومة عام 1992.

8- "هو جرى إيه للدنيا؟ الناس كلها بقت فتوات؟ امال مين اللى ح ينضرب؟!" قالها توفيق الدقن ساخراً فى فيلم الشيطان يعظ عام 1981.

9- "الكنز في الرحلة.. في الناس اللي بتقابلهم بتحبهم وبيحبوك".. قالها أحمد السقا في فيلم تيتوعام 2004.

10- "عاوز تبقى نضيف الفلوس هي اللي هتخليك نضيف" قالها خالد صالح في فيلم تيتو.

11- “انت فاتك قطر الجواز؟ " قالتها يسرا لعادل امام ليرد عليها "انا فاتتني قطارات كتير" في فيلم المنسي 1993.

12- "نحن فعلاً أعظم الأمم.. جمعاااء" قالها محيى إسماعيل فى فيلم خلى بالك من زوزو عام 1972.

13- "شغلتك على المدفع برررم !" من اكثر الجمل المضحكة التي قالها رياض القصبجى لإسماعيل يس فى فيلم إسماعيل يس فى الأسطول عام 1957.

14- "وأطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولى الأمر منكم" قالها حسن البارودى فى فيلم الزوجة الثانية عام 1967 وكانت من الجمل التي تحمل معنى عميق.

15- "مش عيب ابن الحج عبد التواب ما يعرفش أصول التخزين؟" قالها المعلم فيسوانى تاجر المخدرات وهو ممثل مجهول فى المشهد الأخير من فيلم العار عام 1982 للفنان نور الشريف ليكون مشهد في السينما المصرية لا ينسى.

16- "أنا اتخذت القرار. سامعنى يا محمد ؟" قالها الفنان أحمد زكى وهو يؤدى دور الرئيس السادات في فيلم أيام السادات عام 2001 عندما كان يوجه كلامه إلى مخلص البحيرى رحمه الله، الذى قام بدوره محمد حسنين هيكل أطال الله عمره.

17- "في ناس بتنفخ في النار لكن انا عايز افكرهم ان الديمقراطية لها أنياب"قالها أحمد زكي في فيلم أيام السادات.

18- "شعبي يقول عليا ايه متواطيء معاكم”.. وهي المقولة الشهيرة لأحمد زكي في فيلم أيام السادات.
أشهر 35 مقولة فى السينما المصرية لا تنسى

19- "بلدى قوى دى يا حسين" قالتها إحسان شريف وهي تلعب دور بهيجة للفنان عمر الشريف فى فيلم إشاعة حب عام 1960، رداً على مجاملته لها: "يا أرض احفظى ما عليكى".

20- "البلد دى اللى يشوفها من فوق، غير اللى يشوفها من تحت" أما هذه العبارة فقالها عادل إمام فى فيلم طيور الظلام عام 1995 وهو يطل من شرفة فندق الشيراتون (سوفوتيل حالياً) بميدان التحرير.

21- "من النهاردة مفيش حكومة أنا الحكومة" قالها الفنان أحمد السقا في فيلم الجزيرة عام 2007.

22- "أنا بقيت زى الجزيرة اقرب واحد ليا علي البر التاني" محمود يس في فيلم الجزيرة.

23- "الجواز مش للغلابة اللي زينا" يقولها أحمد زكي في فيلم الحب فوق هضبة الهرم عام 1986.

24- "كلهُم كدابين وكلهُم عارفين إنهُم كدابين وكلهُم عارفين إننا عارفين إنهم كدابين، وبرضو مُستمرين فِ الكدب" مقولة شهيرة للفنان أحمد زكى فى فيلم الحب فوق هضبة الهرم.

25- "في بلدنا ابن الضابط لازم يطلع ضابط وابن تاجر المخدرات لازم يطلع تاجر مخدرات" مقولة للفنان كريم عبد العزيز في فيلم خارج علي القانون عام 2007.

26- "عاش خاين ومات كافر" قالها الفنان عزت العلايلي في فيلم بئر الخيانة عام 1987.
أشهر 35 مقولة فى السينما المصرية لا تنسى

27- "احنا صغيرين قوي ياسيد.. لا يا امي احنا كبار بس مش عارفين نشوف نفسينا”.. قالتها الفنانة سناء جميل للفنان المبدع أحمد زكي في فيلم اضحك لصورة تطلع حلوة عام 1998.

28- "أنا زعلانه أوى من الدنيا يا فاطمة”.. قالتها منى زكي في فيلم عن العشق والهوى عام 2006.

29- "أنا امي بتتخن من الجوع" قالها عمرو سعد في فيلم حين ميسرة 2007.

30- "أنا حلمي كان صغير وفضل يصغر يصغر لحد ما اختفي ومابقتش اشوفه" قالها الفنان علاء ولي الدين في فيلم عبود على الحدود عام 1999.

31- أما عبارة مصطفى شعبان "محدش بينجرح قوي غير لما بيحب قوي" فكان يقولها لمنى زكي في فيلم أحلام عمرنا عام 2005.

أشهر 35 مقولة فى السينما المصرية لا تنسى

32- "كانت أيام ما تتعوضش كان عندنا قوة وقلب عشان كنا رجالة ووقفنا وقفة رجالة وأخرتها دي النتيجة اللي وصلنالها قاعدن بنشكي ونولول زي النسوان" قالها الفنان محمود المليجى فى فيلم الأرض عام 1970 لتظل هذه الجملة أيقونة فى السينما المصرية.

33- "ﺩﻭّﺭى ﻋﻠﻰ اللى ﺗﻌﺮفي ﺗﻌﻴشي ﻣﻌﺎﻩ، ﻣﺶ ﻣﺎﺗﻌﺮﻓﻴﺶ ﺗﺴﺘﻐني ﻋﻨﻪ، ﻭﺻﺪﻗﻴﻨﻲ ﻣحدش ﺑﻴﻤﻮﺕ ﻣﻦ ﺍﻟﺤُﺐ" قالتها رجاء الجداوى فى فيلم السلم والتعبان عام 2001.

34- “بقيت أحس إني محكوم عليا بالوحدة، متعلق في الهوا لا قادر أمسك حاجة بإيديا ولا في أرض تحتيا" قالها الفنان أحمد زكى فى فيلم أرض الخوف عام 1999.

35- "الدنيا يا ولدي ليها وشين، أبيض وأسود، لمَّا تبقى بيضا قِدامك إفتكر الإسود عشان تسلك، ولما تبقي سوده إفتكر الأبيض عشان تقدر تعيش لبُكرة" وهذه هي جملة الختام لعلى الشريف فى فيلم الانسان يعيش مرة واحدة عام 1981.



  • Share

    • 250
    • 1,459