تفتكر الحياة عاملة ازاي جوا مقر شركة امازون؟

الكلاب مسموحة والموز مجانا!

 تفتكر الحياة عاملة ازاي جوا مقر شركة امازون؟

اغلب الشركات المتحكمة في مجال التكنولوجيا في عصرنا دة قرروا يبعدوا بمقرات شركتهم لمناطق معزولة مثلا: جوجل . ميكروسوفت في مدينة ريدموند ،ابل في مدينة كوبرتينو، قررت ان مقر شركتها يكون في مونتن فيو، فيسبوك في منلو بارك

، ولكن قرار انهم يبعدوا عن المدن المزدحمة كان لية عواقبه فشركة ابل اتعرضت لاتهامات كبيرة بسبب البعد الكبير بين مواقف ركن السيارات وبين مباني العمل ، ونفس الشئ اتعرضتله ميكروسوفت ودة الي خلي الشركة توظف سيارات اوبر لنقل الموظفين بين المباني ، اما فيسبوك فقررت انها هتبني بيوت للموظفين في حرم الشركة كدعوة منها لتقليل الازدحام السكاني في مدينة سان فرانسيسكو.

. ،اما شركة امازون علي العكس منهم مقر شركتها في وسط مدينة سياتل لما قررت امازون الاستقرار في وسط مدينة سياتل عام 2005 كان عدد موظفيها 21 ألف موظف لكن وصل العدد الآن إلى 30 ألف موظف بيعملوا في 30 مبنى مختلف. ولما سألنا المدير التنفيذي بشركة امازون جون اسكوتلر عن سبب تمسك الشركة بمقرها ده قال" احنا بنسعى لجذب اهل المدن المزدحمة عشان يكونوا جنب شغلهم ومايضطروش يسافروا بعيد".

داخل مقر شركة امازون من الصعب التمييز بين المباني الا عن طريق الاسماء فكل مبني لية اسم فنلاقي بريم و اليسكندريا وده اتسمي اقتداء عن مكتبة الاسكندرية اشهر مكتبة في العالم القديم ، والأكثر شهرة فيهم مبني باسم روفس علي اسم كلب كان بيجي كل يوم الشغل مع صاحبة لمدة سنوات فقررت الشركة طبقا لنظام الولاء تسمية مبني علي اسمه .

في المبني الاول هنلاقي مكتب مدير امازون جيف بيزوس ومدخل المبني الاول هو الاشهر لانة نادر جدا ، المدخل عبارة عن مخزن كبير بمخزون كبير من الزهور والاكل الجاهز بجانب تشكيلة كبيرة من الاجبان والنبيذ والمبهر ان الموظفين يقدروا ياخدوا الي يحتاجوه ويحطوه في باسكت ويروحوا علي عملهم بدون الوقوف في صفوف او كاشير او حتي بدون اخراج نقود او فيزا فنظام امازون المطوربيحدد وجوه الموظفين والبضائع الي خدها ويضيفها علي حسابه ، نعم انت في امازون.

اما الدور الخامس فهو دور النحاتين ومصممين جرافيك والمصوريين الي دايما بتشجعهم امازون علي تطوير المكاتب يوميا.

اما في استراحة الغدا فبيتوفر للموظفين اكل مكسيكي وايطالي وصيني بجانب ركن خاص ضخم للسلطات ، والملاحظ ان من المستحيل تلاقي مكان للجلوس المكان مبيكفيش ثلث العمالة بالشركة ولما سألنا سكوتلر قال ان دة دراسة الشركة بتدعمها لان بكدة الموظفين هيصرفوا فلوس علي المحلات المقابلة وفي نفس الوقت هيزود فرص معرفتهم ببعضهم اكتر.

موز مجاني!

الشركة بتقوم بتوزيع حوالي 8000 موزة يوميا وقامت من سنة 2005 بتوزيع حوالي 2،2 مليون موزة على موظفيها .ولما اتسألوا لية الموز ؟ جاوبونا لان الكل بيحب الموز ، وهو فاكهة مغذية جدا بجانب انشكله بيفكرهم بشكل لوجو الابتسامة لشركة امازون.

غرف للكلاب وليس الأطفال

امازون مبتدعمش رعاية الاطفال بس في المقابل بتدعم رعاية الكلاب فهي خصصت حدائق كبيرة داخل حرم شركتها خصيصا للكلاب وكل كلب له بطاقة التعريف الخاصة بيه ويجب ان يمضوا بحضوره كل يوم ويتم تخصيص وقت للموظفين للعب مع كلابهم والمشاركة معاهم اكتر .

البادج وعدد سنين الخبرة

بتقوم أمازون بتوفير بادج لكل موظف يدل على عدد سنين خبرته في الشركة طبقا لنظام الولاء وبيتغير لون البادج كل خمس سنين ويبتدي بالأزرق والأصفر لم الأحمر والموف ليدل على ان خبرة الموظف اكتر من 15 سنة في الشركة

غضب سكان سياتل من شركة أمازون

مع كل ده لقينا وجود غضب من سكان سياتل ناحية شركة أمازون بسبب تضخم أسعار الايجار بشكل كبير واضطرار السكان لهجر مكان سكنهم والسفر لمدن تانية حيث الايجارات أرخص. ولكن شركة أمازون قررت التبرع سنويا بمبلغ واحد مليون دولار عشان توفر سكن للمشردين من أهل المدينة وقامت بشراء مبنى لايواء المشردين يسع 200 عائلة.

في النهاية إذا عجبك المقال شاركه مع صحابك


  • Share

    • 2069
    • 2,828

    Submit your articles

    Submit your articles now to Orrec.